PROJEKTY
I PROGRAMY


 

 

 


TYTUŁY


 

 
W RANKINGU LICEÓW PERSPEKTYWY 2020
nasze liceum otrzymało
srebrną tarczę !!!
Gratulujemy wszystkim nauczycielom
i maturzystom
to m.in. Wasze wyniki
uplasowały nas na takiej pozycji.
Życzymy dalszych sukcesów !!!

 

 

Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” potwierdza, że
I Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Prudniku
jest wśród 500 najlepszych liceów w
Polsce sklasyfikowanych w Rankingu
Szkół Ponadgimnazjalnych
PERSPEKTYWY 2016 
i przysługuje mu tytuł 
„Brązowej Szkoły 2016”.

PRZEDMIOTOWE OCENIANIE Z PRZEDMIOTU:

„ELEMENTY PEDAGOGIKI I PSYCHOLOGII”

 

Treść niniejszego dokumentu opracowana została z uwzględnieniem zapisów następujących aktów prawnych wyższego rzędu:

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
  • Szkolnego Oceniania ujętego w StatucieZSO Nr 1 w Prudniku;
  • Innowacja pedagogiczna z przedmiotu „Elementy pedagogiki i psychologii”.

KRYTERIA OCEN - Klasa I

Celujący: Treści wykraczające:

  • Uczeń biegle odtwarza wiedzę podstawową
  • Biegle wykorzystuje wcześniej zdobyte wiadomości i umiejętności do realizacji bieżących zadań
  • Posiada dodatkową wiedzę
  • Potrafi samodzielnie interpretować zagadnienia z pedagogiki i psychologii
  • Samodzielnie zdobywa i przetwarza wiadomości z różnych źródeł informacji z pedagogiki i psychologii
  • Bardzo dobrze wartościuje, ocenia działalność pedagogiczno-psychologiczną w środowisku wychowawczym
  • Ucznia cechuje myślenie abstrakcyjne w postaci analizy, syntezy, argumentowania, wnioskowania
  • Potrafi uzasadnić, że wychowanie jest fragmentem istniejącej rzeczywistości
  • Samodzielnie stosuje umiejętności społecznych w doskonaleniu komunikacji
  • Osiąga sukcesy w konkursach

Bardzo dobry: Treści dopełniające:

  • Uczeń bezbłędnie odtwarza wiedzę podstawową
  • Potrafi wykorzystać wcześniej zdobytą wiedzę i umiejętności do realizacji bieżących zadań
  • Może posiadać wiedzę dodatkową
  • Samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych źródeł informacji pedagogiczno- psychologicznych
  • Posiada względnie dużą samodzielność przy przetwarzaniu tych informacji
  • Potrafi bardzo dobrze zinterpretować podstawowe pojęcia pedagogiczne i psychologiczne
  • Przygotowuje się systematycznie
  • Bardzo dobrze różnicuje procesy kierunkowe
  • Potrafi kojarzyć zagadnienia z pedagogiki i psychologii z sytuacjami codziennymi
  • Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy
  • Potrafi wybrać sposoby skutecznego komunikowania interpersonalnego
  • Ucznia cechuje myślenie i praca twórcza
  • Odpowiedzi są wyczerpujące, bezbłędne pod względem rzeczowym, językowym oraz samodzielne

Dobry: Treści rozszerzające:

  • Uczeń bez błędów opanował wiedzę konieczną i podstawową
  • Samodzielnie odtwarza wiedzę podstawową
  • Przy łączeniu wiadomości podstawowych wymaga pomocy nauczyciela
  • Poprawnie interpretuje podstawowe pojęcia pedagogiczne i psychologiczne
  • Potrafi skutecznie modyfikować analizę procesów kierunkowych
  • Dobra orientacja w zakresie umiejętności społecznych
  • Ucznia na równi cechuje praca twórcza i odtwórcza

Dostateczny: Treści podstawowe:

  • Uczeń bez błędów opanował treści konieczne
  • Ucznia cechuje wyłącznie praca odtwórcza
  • Potrafi zdefiniować przedmiot i zadania pedagogiki i psychologii
  • Uczeń wyodrębnia i poprawnie nazywa klasyfikację nauk pedagogicznych i psychologicznych
  • Potrafi wymienić sposoby, poziomy, techniki komunikacji
    • Prace pisemne mogą zawierać błędy rzeczowe
    • Uczeń odtwarza wiedzę podstawową z niewielkimi błędami

Dopuszczający: Treści konieczne:

  • Uczeń wykazuje duże braki z zakresu podstaw programowych
  • Potrafi nazwać pedagogikę i psychologię jako naukę
  • Umie wymienić dziedziny z pedagogiki i psychologii
    • Potrafi nazwać podstawowe pojęcia pedagogiczne
    • Odpowiedzi są fragmentaryczne, często błędne pod względem językowym
    • Kłopoty sprawia najprostsze opanowanie definicji
    • Praca wyłącznie odtwórcza przy pomocy nauczyciela

Niedostateczny:

  • Uczeń nie opanował żadnych umiejętności przewidywanych programem nauczania
  • Odpowiedzi ustne błędne pod względem rzeczowym, językowym są one fragmentaryczne
  • Nie potrafi wymienić podstawowych dziedzin pedagogiki i psychologii
  • Braki w znajomości podstawowych pojęć pedagogicznych
  • Nie wykonuje prac domowych
  • Ucznia cechuje brak pracy odtwórczej nie chce korzystać z pomocy nauczyciela

KRYTERIA OCEN - Klasa II

Celujący : Treści wykraczające :

  • uczeń bez błędów odtwarza wiedzę podstawową
  • biegle wykorzystuje wcześniej zdobyte wiadomości i umiejętności do realizacji bieżących zadań
  • posiada dodatkową wiedzę
  • potrafi samodzielnie interpretować zagadnienia   z pedagogiki i psychologii
  • samodzielnie zdobywa i przetwarza wiadomości z różnych źródeł informacji z pedagogiki i psychologii
  • bardzo dobrze wartościuje i ocenia działalność pedagogiczną i psychologiczną w środowisku wychowawczym
  • ucznia cechuje myślenie abstrakcyjne w postaci analizy, syntezy, argumentowania i wnioskowania
  • potrafi uzasadnić relacje pomiędzy podstawowymi pojęciami pedagogicznymi
  • samodzielnie rozwija umiejętności asertywne z właściwym ich zastosowaniem
  • Samodzielnie wyjaśnia analogie między stosunkami społecznymi w państwie, a systemem   i stylem kierowania wychowawczego w rodzinie   i szkole
  • biegle posługuje się wiedzą z zakresu anatomiczno- fizjologicznych życia psychicznego człowieka
  • potrafi zastosować i zaplanować sposoby i formy skutecznego uczenia się na bazie zdobytej wiedzy psychologicznej
  • osiąga sukcesy w konkursach

Bardzo dobry : Treści dopełniające :

  • uczeń bezbłędnie odtwarza wiedzę podstawową
  • potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do realizacji bieżących zadań
  • może posiadać wiedzę dodatkową
  • samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych źródeł informacji pedagogiczno- psychologicznych
  • posiada względnie dużą samodzielność przy przetwarzaniu informacji
  • potrafi bardzo dobrze zinterpretować poznane pojęcia pedagogiczne i psychologiczne
  • przygotowuje się systematycznie
  • potrafi bardzo dobrze zinterpretować podstawowe pojęcia pedagogiczne i psychologiczne
  • bardzo dobrze różnicuje procesy kierunkowe
  • bardzo dobrze orientuje się w zakresie anatomiczno- fizjologicznych podstaw życia psychicznego człowieka
  • potrafi kojarzyć zagadnienia z pedagogiki i psychologii z sytuacjami codziennymi
  • samodzielnie rozwiązuje zaistniałe problemy w sposób asertywny
  • potrafi powiązać poznane pojęcia pedagogiczne
  • potrafi wybrać sposoby skutecznego uczenia się
  • ucznia cechuje myślenie i praca twórcza
  • odpowiedzi są wyczerpujące, bezbłędne pod względem rzeczowym, językowym oraz samodzielne

Dobry : Treści rozszerzające :

  • uczeń bez błędów opanował wiedzę konieczną i podstawową
  • samodzielnie odtwarza wiedzę podstawową
  • przy łączeniu wiadomości podstawowych wymaga pomocy nauczyciela
  • poprawnie interpretuje poznane pojęcia pedagogiczne i psychologiczne
  • potrafi omówić systemy wychowania w rodzinie i style kierowania klasa
  • potrafi skutecznie modyfikować analizę procesów kierunkowych
  • dobra orientacja w psychologicznych podstawach uczenia się
  • potrafi zastosować nabyte umiejętności społeczne w sposób asertywny
  • dobra orientacja w psychologicznych podstawach anatomiczno- fizjologicznych życia psychicznego człowieka
  • ucznia cechuje na równi praca odtwórcza i twórcza

Dostateczny : Treści podstawowe:

  • uczeń bez błędów opanował treści konieczne
  • ucznia cechuje wyłącznie praca odtwórcza
  • potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z pedagogiki
  • uczeń potrafi zdefiniować postawy i systemy wychowania w rodzinie i style kierowania klasą
  • umie określić relacje między nauczycielem, a uczniem psychologicznych podstaw uczenia się
  • potrafi zdefiniować poznane podstawowe zagadnie z psychologii ogólnej
  • potrafi korzystając z pomocy nauczyciela rozwiązywać problemy w sposób asertywny
  • umie przy pomocy nauczyciela dokonać analizy psychologicznej podstaw anatomiczno- fizjologicznych życia psychicznego człowieka
  • prace pisemne mogą zawierać błędy rzeczowe
  • uczeń odtwarza wiedzę podstawową z niewielkimi błędami

Dopuszczający : Treści konieczne :

  • uczeń wykazuje duże braki z zakresu podstaw programowych
  • potrafi nazwać podstawowe pojęcia pedagogiczne
  • umie wymienić kryteria podziału form organizacyjnych nauczania i wychowania
  • przy pomocy nauczyciela wymienia podstawowe pojęcia z zakresu anatomiczno- fizjologicznego życia psychicznego człowieka
  • przy pomocy nauczyciela wymienia postawy rodzicielskie i systemy wychowania w rodzinie
  • potrafi nazwać style kierowania klasą, relacje między nauczycielem, a uczniem
  • potrafi wymienić procesy kierunkowe
  • odpowiedzi fragmentaryczne, często błędne pod względem językowym
  • kłopoty sprawia opanowanie najprostszych definicji
  • praca wyłącznie odtwórcza przy pomocy nauczyciela

Niedostateczny :

  • uczeń nie opanował żadnych umiejętności przewidywanych programem nauczania
  • odpowiedzi ustne błędne pod względem rzeczowym, językowym są one fragmentaryczne
  • nie potrafi wymienić podstawowych pojęć pedagogiki i psychologii
  • braki w znajomości podstawowych umiejętności społecznych
  • nie wykonuje prac domowych
  • ucznia cechuje brak pracy odtwórczej nie korzystać z pomocy nauczyciela

PRACE PISEMNE:

1.W ciągu semestru nauczyciel przeprowadza trzy prace pisemne,dwa  tygodnie wcześniej.

2.Nieobecność ucznia na zapowiedzianym wcześniej sprawdzianie (pracy pisemnej) nieusprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim oznacza, że uczeń ma obowiązek napisać sprawdzian niezwłocznie po powrocie do szkoły a przy dłuższej nieobecności w terminie dwóch tygodni od momentu powrotu do szkoły.

3.Prace pisemne są obowiązkowe. Jeśli uczeń z przyczyn od siebie niezależnych nie może ich napisać w wyznaczonym terminie powinien to uczynić później, uzgadniająz nauczycielem. Nowy termin musi być w zgodzie z WSO.

4. Każdy uczeń ma obowiązek poprawić ocenę niedostateczną w terminie dwóch tygodni od oddania sprawdzianów. Jeżeli nastąpi to w późniejszym nieuzasadnionym terminie wówczas skutkuje to oceną dopuszczającą.

5.Nauczyciel może przeprowadzić niezapowiedzianą 15 minutową kartkówkę dotyczącą materiałuz trzech ostatnich lekcji. Kartkówka nie podlega poprawie, gdyż materiał programowy zostanie powtórzony na sprawdzianie.

6.Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić i omówić przeprowadzone prace pisemne w ciągu dwóch tygodni od jej napisania.

  • korzystanie podczas sprawdzianu, kartkówki z tzw. skutkuje to natychmiastowym otrzymaniem oceny niedostatecznej
  • zmiana podczas sprawdzianu, kartkówki, zestawu pytań (tzw. grupy) na inny niż pierwotnie wyznaczony dla ucznia przez nauczyciela skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej
  • uczeń o numerze ochronnym nie podlega ocenianiu jeżeli zgłasza swój numer ochronny; nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów pisemnych.

10. Prace pisemne domowe. Ilość pisemnych prac domowych wynika z planu dydaktycznego

   nauczyciela.

11. Ocena z pracy pisemnej jest jawna i każdy uczeń ma prawo do informacji kryteriów

   wystawienia oceny.

Prace pisemne oceniana jest skalą punktową przeliczana na ocenę cyfrową:

W ocenie prac pisemnych ustala się procentowy wskaźnik przeliczenia punktacji pracy na daną ocenę:

 

100%- 98% - celującą

97%- 85% - bardzo dobrą

84%- 70% - dobrą

69%- 50% - dostateczną

49%- 30% - dopuszczającą

   0 %- 29% - niedostateczną

Jeżeli wiadomości wykraczają poza program - ocena celująca

Jeżeli uczeń uzyska wysokie wyróżnienie w olimpiadzie przedmiotowej w etapie pozaszkolnym, może uzyskać ocenę celującą na koniec semestru bądź koniec roku.

Ustalenie oceny końcowej:

Przy ustaleniu oceny końcowej ( rocznej i semestralnej) bierze się pod uwagę wszystkie oceny cząstkowe uzyskane przez ucznia oraz aktywności na lekcjach w bieżącym semestrze lub roku.

O proponowanej ocenie końcowej ( semestralnej lub rocznej) nauczyciel informuje ucznia nie później jak dwa tygodnie przed konferencją końcową.

W przypadku grożącej oceny niedostatecznej nauczyciel informuje uczni i wychowawcę klasy, rodziców miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną.

Rodzice lub prawni opiekunowie ucznia mają prawo do uzyskania informacji od nauczyciela na temat przyczyn wystawienia konkretnej oceny.

Uczeń który otrzymał ocenę niedostateczną z przedmiotu ma prawo do podjęcia kolejnych kroków zgodnie ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym ocenianiem.

OPRACOWAŁA:

mgr Marzanna Zawadzka- Ciępka


ul. Gimnazjalna 2, 48-200 Prudnik, tel./fax +48 77 436 23 16,  e-mail: lo1prudnik@wodip.opole.pl