PROJEKTY
I PROGRAMY


 

 

 


TYTUŁY


 

 
W RANKINGU LICEÓW PERSPEKTYWY 2020
nasze liceum otrzymało
srebrną tarczę !!!
Gratulujemy wszystkim nauczycielom
i maturzystom
to m.in. Wasze wyniki
uplasowały nas na takiej pozycji.
Życzymy dalszych sukcesów !!!

 

 

Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” potwierdza, że
I Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Prudniku
jest wśród 500 najlepszych liceów w
Polsce sklasyfikowanych w Rankingu
Szkół Ponadgimnazjalnych
PERSPEKTYWY 2016 
i przysługuje mu tytuł 
„Brązowej Szkoły 2016”.

Przedmiotowe Ocenianie

i wymagania edukacyjne z biologii

Opracował – Ireneusz Grzegocki

Rok szkolny 2016- 2017

Przedmiotowe ocenianie z biologii w I Liceum Ogólnokształcącym w Prudniku opracowane zostało na podstawie:

1. Rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2004 r.

2. Podstawy Programowej z biologii w zakresie podstawowym i rozszerzonym

3. Programu nauczania „Biologia na czasie„ autorstwa Marka Kaczmarzyka- poziom podstawowy

4. Programu nauczania Biologia na czasie autorstwa Urszuli Poziomek- poziom rozszerzony

  1. I.Zasady przedmiotowego oceniania
  2. 1.Ocenianiu podlegają wiadomości i umiejętności ucznia.
  3. 2.Ocenie podlegają wszystkie wymienione niżej obszary aktywności ucznia.
  4. 3.Oceny są jawne dla uczniajego rodziców. Ocena może być uzasadniana na prośbę ucznia lub rodziców.
    1. II.Wymagania na poszczególne oceny

Ocena celująca:

-wiedza i umiejętności ucznia znacznie wykraczają poza program nauczania

-uczeń sprawnie operuje pojęciami biologicznymi

-w sytuacjach problemowych nietypowych w pełni wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności, dochodząc   do prawidłowych wniosków

-uczeń bierze udział w olimpiadach przedmiotowych (biologiczna, ekologiczna) na szczeblu centralnym

Ocena bardzo dobra:

-wiedza i umiejętności ucznia są w zakresie wymagań dopełniających

-uczeń sprawnie operuje pojęciami biologicznymi, w pełni je rozumiejąc

-w sytuacjach problemowych prawidłowo wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności, dochodząc do prawidłowych wniosków

-uczeń bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych na szczeblu szkolnym i rejonowym

Ocena dobra:

-wiedza i umiejętności ucznia poniżej wymagań dopełniających

-uczeń operuje pojęciami biologicznymi

-w sytuacjach problemowych wykorzystuje swoja wiedzę, ale nie zawsze dochodzi do prawidłowych wniosków

Ocena dostateczna:

-wiedza i umiejętności ucznia w zakresie wymagań dostatecznych

-uczeń operuje pojęciami biologicznymi, ale nie zawsze w pełni je rozumie

-w sytuacjach problemowych stara się wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności

Ocena dopuszczająca:

-wiedza i umiejętności poniżej wymagań podstawowych

-uczeń zna pojęcia biologiczne, ale nie zawsze je w pełni rozumie

-w sytuacjach problemowych nie jest w stanie wykorzystać swojej wiedzy i umiejętności

Ocena niedostateczna:

-uczeń nie spełnia kryteriów na ocenę dopuszczającą.

  1. III.Cele oceniania

- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach

w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

  1. IV.Kontrakt między nauczycielem i uczniem:
  2. 1.Ocenianiu podlegają formy:

A/ Odpowiedź ustna:

-obowiązuje materiał z trzech ostatnich lekcji zapisanych w dzienniku

-do odpowiedzi uczeń idzie na środek pracowni z zeszytem

-pierwsza lekcja miesiąca- pytanie ochotnika (znajomość 5 lekcji wstecz)

B/ Kartkówka

-obowiązuje na niej materiał z trzech ostatnich lekcji zapisanych w dzienniku

-kartkówka obejmuje 1-3 pytania z podziałem na grupy

-czas trwania kartkówki – do 15 minut

-kartkówka jest niezapowiedziana

-kartkówek nie poprawia się

-uczeń nieobecny i usprawiedliwiający się nie pisze kartkówki

-uczeń nieobecny nieusprawiedliwiony otrzymuje z kartkówki ocenę niedostateczną

C/ Sprawdzian pisemny

-obejmuje większą część materiału lub cały dział biologii

-zapowiadany z tygodniowym wyprzedzeniem

-podany jest zakres sprawdzianu i forma

-sprawdzian może być: pisemny, test zamknięty lub test otwarty

-podział na grupy

-na sprawdzianach pisemnych dodatkowe pytanie na ocenę celującą (warunek uzyskanie z pozostałych pytań oceny bardzo dobrej)

-punktacje na poszczególne oceny jest podawana w trakcie sprawdzianu

-uczniowie nie obecni na sprawdzianie mają 2 tyg. na zaliczenie materiału

-sprawdzian można poprawić do 2 tyg. od oddania sprawdzianu (z wyjątkiem ocen 5,5+,6)

D/ Zadania domowe

-mogą być w formie pisemnej lub rzeczowej (np. rysunek, schemat)

- zadania domowe dłuższe zadawane są z tygodniowym wyprzedzeniem

-sprawdzane są po tygodniu od zapowiedzenia na lekcji, na sprawdzianie lub odpowiedzi ustnej

- zadania domowe krótkie zadaje się na następną lekcję

E/ Aktywność

-obejmuje aktywność ucznia na lekcji

-udział i zajęcie miejsca punktowanego na olimpiadach i konkursach szkolnych i poza szkolnych z biologii lub pokrewnych

F/ Praca na rzecz pracowni

-praca wykonana w domu, lekcji wolnej lub po lekcjach na rzecz gabinetu,

-przekazanie pomocy lub okazów do pracowni

-punktowana plusem

-trzy plusy to piątka

G/ Mikroskopowanie

-poprawność wykonania preparatów nietrwałych

-jakość i estetyka wykonanych preparatów

-technika mikroskopowania

-umiejętność znalezienia i oznaczenia szczegółów obiektu

-ocenie podlega poprawność i staranność wykonania rysunku spod mikroskopu

H/ Prezentacja multimedialna

-czas na wykonanie minimum 2 tyg.

-brane pod uwagę są walory merytoryczne prezentacji

-walory poprawności językowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na nomenklaturę biologiczną

-wartości estetyczne prezentacji

I/ Referat

-czas na wykonanie referatu minimum 2 tygodnie

-brana pod uwagę przy ocenianiu wartość merytoryczna

-obejmuje większą partię materiału z uwzględnieniem jej analizy

J/ Sprawdzian maturalny i matury próbne

-sprawdziany zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem w klasach III

-obejmują większe partie przerobionego materiału

-przeprowadzane są w formie testów maturalnych

-wyniku procentowe matury próbnej przeliczane są jak sprawdzian otwarty na oceny

2. Skala punktowa na poszczególne oceny:

sprawdzian - test otwarty                             test zamknięty                   sprawdzian pisemny

96%-100% -6                                               25 pkt           -6                      

86%-95%   -5                                               22-24 pkt     -5                             18 -20   - 5

74%-85%   -4                                               18-21 pkt       -4                           14 -17,5 - 4

56%-73%   -3                                               14-17 pkt       -3                           10 -13,5 - 3

40%-55%   -2                                               11-13 pkt       -2                             7 - 9,5 - 2

< 40%         -1                                               0-10 pkt       -1                           0 - 6,5 - 1

3.Wagi poszczególnych ocen:

Sprawdzian(pisemny, test)               -3

Odpowiedź ustna                             -2

Kartkówka                                      -2

Referat-głoszenie                             -2

Aktywność                                       -2

Sprawdzian maturalny/matura/       -2

Referat nie głoszony                       -1

Prezentacja wykonana                     -1

Prezentacja głoszona                       -2

Zadanie domowe (pisemne)             -1

Praca(ogródek, gabinet)                   -1

Mikroskopowanie                             -1

4. Uczeń ma prawo do jednokrotnego zgłoszenia nie przygotowania do zajęć w semestrze -nauczyciel odnotowuje to w dzienniku.

5. Zespół klasowy ma prawo do jednokrotnego zgłoszenia nie przygotowania do zajęć w semestrze -nauczyciel odnotowuje to w dzienniku.

6. Na tydzień przed wystawieniem ocen semestralnej/ końcoworocznej nauczyciel nie odpytuje uczniów i nie przeprowadza sprawdzianów.

7. Ocena końcowosemestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w semestrze.

                         ∑ (WXO)                                                                     W- waga

                    ------------------------                                                         O – ocena

                       ∑ W

8. Progi punktowe na poszczególne oceny są następujące:

   0           -   1,69   → niedostateczny

   1,70       -   2,50   → dopuszczający

   2,51       - 3,50     → dostateczny

   3,51       - 4,50     → dobry

   4,50       - 5,50     → bardzo dobry

   5,50       - 6,00     → celujący

9. Ocena końcoworoczna jest średnią ważoną ocen z 2 semestrów.

10.   Informacje o ocenach uzyskanych w semestrze lub końcowych przekazuje rodzicom wychowawca klasy. Rodzic ma prawo indywidualnie konsultować się z nauczycielem i uzyskać informacje o ocenach

i postępach ucznia.

11. Pozostałe sytuacje reguluje Statut Szkoły w punkcie Wewnątrzszkolne Ocenianie.

 


ul. Gimnazjalna 2, 48-200 Prudnik, tel./fax +48 77 436 23 16,  e-mail: lo1prudnik@wodip.opole.pl