Przedmiotowe ocenianie z informatyki 2017/2018
I. Podstawy prawne
Przedmiotowe Ocenianie z Informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym w Prudniku opracowane zostało na podstawie:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych,
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.),
• Podstawy programowej nauczania informatyki z zakresu podstawowego i rozszerzonego,
• Szkolnego Oceniania ujętego w Statucie ZSO Nr 1 w Prudniku
II. Zadania systemu oceniania
1) Pobudzanie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji.
2) Wskazanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki.
3) Rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za osobiste postępy.
4) Wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnej nauki.
5) Dostarczenie nauczycielom możliwie precyzyjnej informacji o poziomie osiągania przyjętych celów kształcenia informatycznego, szczególnie w zakresie umiejętności.
6) Dostarczenie rodzicom bieżącej informacji o osiągnięciach ich dzieci.
III. Zasady oceniania
1) Uczeń oceniany jest zgodnie z przyjętymi wymaganiami w myśl zasad sprawiedliwości, z możliwością stworzenia indywidualnego programu „naprawy”.
2) Ocenie podlegają:
a) praca na lekcji
• ćwiczenia praktyczne, wykonywane podczas zajęć i analizowane pod kątem osiągania celów operacyjnych lekcji,
• odpowiedzi ustne,
• jakość pracy i aktywność na lekcji,
• współpraca w grupie;
b) sprawdziany wiadomości i umiejętności po każdym zrealizowanym dziale, zapowiedziane tydzień wcześniej, z podanym zakresem;
c) prace domowe
• bieżące – utrwalające lub przygotowujące do opracowania nowej lekcji,
• długoterminowe – stanowiące pracę nad projektem tematycznym,
• prace nieobowiązkowe – będące samodzielną uczniowską propozycją poszerzenia
d) osiągnięcia w konkursach i olimpiadach.
3) Uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w przypadku swojej nieobecności, a także prawo do jednokrotnej poprawy oceny ze sprawdzianu w terminie ustalonym z nauczycielem.
IV. Obszary aktywności ucznia w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, będące przedmiotem oceny
4) Posługiwanie się w opisie pojęć, środków, narzędzi i metod informatyki prawidłową terminologią informatyczną.
5) Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy według zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
6) Organizacja pracy.
7) Praca z programem – stosowanie odpowiednich metod, sposobów wykonania i osiąganie przewidzianych rezultatów.
8) Rozwiązywanie problemów – dobór właściwego narzędzia oraz dostosowanie środowiska programu do rozwiązywanego zadania.
9) Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych.
10) Aktywność na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, np. udział w konkursach przedmiotowych.
11) Współpraca w grupie.
12) Wkład pracy ucznia.
13) Stopień i rodzaj motywacji uczenia się.
V. Wymagania i kryteria stopni
• ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który wykonuje ćwiczenie z pomocą nauczyciela lub kolegi z zespołu, niedbale korzysta z narzędzi i nie stosuje wszystkich zaleceń wynikających z zadania, nie dba o estetykę dokumentów, nie potrafi współpracować w grupie;
• ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który poprawnie użył narzędzi określonych w zadaniu, lecz nie wykorzystał wszystkich ich możliwości; w końcowym dokumencie lub projekcie występują niedoskonałości wynikające z niedbałości lub nieumiejętnego korzystania z narzędzi edytora; uczeń ma problemy ze współpracą z członkami zespołu;
• ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który samodzielnie wykonuje zadania, bez problemów współpracuje z członkami zespołu, oddaje prace w określonym terminie; projekty mają drobne usterki, występują nieuzasadnione odstępstwa od założeń zadania;
• ocenę bardzo dobrą powinien uzyskać uczeń: samodzielnie wykonujący ćwiczenie lub swoje zadania w zespole, oddający prace w wyznaczonym terminie, używający wszystkich możliwych opcji narzędzi do poprawy jakości wykonanej pracy, oddający prace estetyczne bez wad (zawierające drobne błędy lub niedociągnięcia, które nie wpływają na jakoś pracy);
• ocenę celującą powinien uzyskać uczeń: perfekcyjnie wykonujący założenia danego projektu lub zadania, biorący udział w turniejach lub olimpiadach i osiągający w nich sukcesy.
VI. Zasady ustalania oceny bieżącej
1) Obszary, w których uczeń oceniany jest według skali wymagań edukacyjnych w zakresie wiadomości i umiejętności z informatyki:
• sprawdziany oraz ćwiczenia praktyczne oceniane są według ustalonych każdorazowo zasad,
• odpowiedzi ustne oraz prace domowe, za które stawia się stopnie w zalewności od obszerności i poziomu prezentowanych wiadomości i umiejętności.
2) Obszar, w którym uczeń oceniany jest w zakresie postaw w stosunku do przedmiotu informatyka:
• przygotowanie stanowiska pracy,
• aktywność i zaangażowanie na lekcji,
• współpraca w grupie,
• tempo pracy,
• przestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy,
• udział w konkursach i uzyskiwane w nich osiągnięcia.
3) Rozwiązywane zadania są punktowane według skali. Punkty następnie są przeliczane na oceny według tabeli:
x % pkt Ocena
0% ≤ x < 30% 1
30% ≤ x < 40% 2
40% ≤ x < 50% +2
50% ≤ x ≤ 60% 3
60% < x ≤ 70% +3
70% < x ≤ 80% 4
80% < x ≤ 90% +4
90% < x ≤ 100% 5
4) W przypadku nie pisania sprawdzianu stosuje się zasady określone w Szkolnym Ocenianiu (SzO).
5) W przypadku odmowy odpowiedzi stosuje się zasady określone w SzO.
6) Uczeń ma prawo do poprawy uzyskanej oceny zgodnie z zasadami określonymi w SzO
7) Oceny cząstkowe, uzyskiwane przez ucznia są na bieżąco wpisywane do dziennika elektronicznego i uzasadniane w formie ustnej, na prośbę ucznia ocena ze sprawdzianu może mieć uzasadnienie w formie pisemnej w zeszycie przedmiotowym
8) Każda ocena jest jawna dla ucznia oraz dla jego Rodziców lub Prawnych Opiekunów
VII. Zasady ustalania oceny semestralnej i końcowo-rocznej
Przy ustalaniu ocena semestralnej i rocznej nauczyciel posiłkuje się średnią arytmetyczną ocen cząstkowych otrzymanych przez ucznia według poniższych kryteriów:
1) Ocenom cząstkowym odpowiadają następujące wartości punktowe:
6 : 6,0 pkt.
+5 : 5,5 pkt.
5 : 5,0 pkt.
+4 : 4,5 pkt.
4 : 4,0 pkt.
+3 : 3,5 pkt.
3 : 3,0 pkt.
+2 : 2,5 pkt.
2 : 2,0 pkt.
1 : 1,0 pkt.
2) Ocenę semestralną wystawia się uwzględniając średnią arytmetyczną punktów z danego semestru.
3) Przy wystawianiu oceny końcowo-rocznej brane są pod uwagę oceny z obu semestrów.
4) Średnie arytmetyczne punktów przeliczane są na oceny następująco:
5,5 < śr. ocen ≤ 6,0 - celujący
4,5 < śr. ocen ≤ 5,5 - bardzo dobry
3,5 < śr. ocen ≤ 4,5 - dobry
2,5 < śr. ocen ≤ 3,5 - dostateczny
1,7 ≤ śr. ocen ≤ 2,5 - mierny
0,0 ≤ śr. ocen < 1,7 - niedostateczny
5) Co najmniej na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel informuje ucznia o przewidywanej dla niego ocenie śródrocznej lub rocznej, dokonując tym samym stosownego wpisu w edzienniku
6) Jeśli nauczyciel przewiduje dla ucznia semestralną lub końcoworoczną ocenę niedostateczną, bezzwłocznie informuje o tym Wychowawcę klasy, który jest zobowiązany przekazać ją Rodzicom lub Prawnym Opiekunom ucznia.
7) Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo odwołać się od oceny klasyfikacyjnej zgodnie z §145 pkt 4 Statutu Szkoły
VIII. Postanowienia końcowe:
1. Kryteria nie objęte przepisami niniejszego Przedmiotowego Systemu Oceniania regulują:
a) Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015r.
b) Statut Szkoły - Szkolne Ocenianie
d) Zarządzenia Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Prudniku.
mgr Andrzej Lewandowski