Przedmiotowe Ocenianie z języka polskiego ważne od 01.09.2015
1. Zasady Przedmiotowego Oceniania
- Ocena klasyfikacyjna (śródroczna i końcoworoczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w ciągu roku (semestru). Oceny cząstkowe mają różną wagę. Pozwala to odpowiednio docenić wkład pracy ucznia w przygotowanie się do różnych form aktywności, sprawdzenia wiedzy i umiejętności, ponieważ wiadomości i umiejętności wymagające większej wiedzy mają wagę wyższą, a wiedzy mniejszej - odpowiednio niższą. Uczeń tymczasem cały czas monitoruje swoje oceny, ma możliwość ich poprawy, wie, jaki jest poziom jego wiedzy
- Podstawą do klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej jest uzyskanie co najmniej sześciu ocen cząstkowych z różnych rodzajów aktywności .
- Uczeń nieobecny na pracy pisemnej, usprawiedliwiony, pisze ją w terminie ustalonym przez nauczyciela ( do 14 dni).
- Jeżeli nieobecność ucznia w szkole była dłuższa niż jeden tydzień ( 5 dni nauki) i spowodowana była dłuższą chorobą, wypadkiem losowym, to uczeń ma obowiązek zaliczyć dany sprawdzian, pracę klasową w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Uczeń sam zgłasza się do nauczyciela, który wyznacza czas i formę zaliczenia sprawdzianu czy pracy klasowej.
- Jeżeli nieobecność ucznia w szkole trwała do 5 dni nauki , to nauczyciel ma prawo wyegzekwować od ucznia, aby zaliczył dany sprawdzian (formę zaliczenia ustala nauczyciel) na każdej następnej lekcji danego przedmiotu.
- W przypadku jednogodzinnej nieobecności ucznia na sprawdzianie (pracy pisemnej), nauczyciel ma prawo wyegzekwować od ucznia zaliczenie danego sprawdzianu w formie ustalonej przez nauczyciela, na każdej następnej lekcji (niekoniecznie danego przedmiotu), na której uczeń będzie obecny.
- Możliwość poprawy oceny z prac pisemnych reguluje WO.
- Ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego w/g zasad ustalonych w Statucie Szkoły. Sposób odwołania się od oceny semestralnej i końcoworocznej regulują przepisy zawarte w WO.
- Oceny dłuższych prac pisemnych, wymagających znajomości większego zakresu materiału i kartkówki wpisywane są kolorem czerwonym, wypracowania domowe zielonym, pozostałe oceny kolorem niebieskim lub czarnym.
- W dzienniku wpisywana jest waga danej oceny.
- Kartkówka z trzech tematów nie musi być zapowiedziana.
- Prace klasowe obejmujące dłuższą partię materiału zapowiedziane są co najmniej 14 dni wcześniej.
- Uczeń może być raz w semestrze nieprzygotowany do lekcji, z wyjątkiem prac klasowych, przeczytanych lektur, jednak musi to zgłosić przed zajęciami. Nauczyciel odnotowuje to i nie ma to wpływu na ocenę końcową. Zgłoszone nieprzygotowanie po wywołaniu ucznia do odpowiedzi pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej.
- Jeżeli treści zawarte w pracach domowych będą wskazywały na niesamodzielność (spisywanie informacji zawartych w Internecie, schematów odpowiedzi lub fragmentów opracowań itp.) wówczas nauczyciel może wpisać z takiej pracy ocenę niedostateczną.
- Termin oddawania prac pisemnych obejmuje okres 14 dni, zaś dłuższych form pisemnych – 21 dni.
- 2.Rodzaje aktywności ucznia podlegające ocenianiu:
Przedmiotem oceniania są wiadomości, umiejętności oraz postawy ucznia na lekcjach języka polskiego, zwłaszcza:
- prace pisemne ( testy sprawdzające wiedzę, testy sprawdzające umiejętności rozumienia czytanego testu, wypracowania klasowe i domowe, sprawdziany, klasówki z trzech ostatnich bloków tematycznych),
- odpowiedź ustna,
- aktywność (praca ucznia na lekcji, praca w grupie, projekty, prezentacja, udział w konkursach, olimpiadach, recytacja).
3.Sposoby sprawdzenia postępów ucznia
W celu sprawdzenia postępów ucznia stosuje się następujące sposoby:
- prace klasowe i domowe:
- wypracowanie będące dłuższą, samodzielną wypowiedzią o różnym charakterze, np. rozprawka, esej, wypowiedź interpretacyjna itp.,
- sprawdzian i test sprawdzający wiadomości z danej epoki, omawianych tekstów literackich, problemów,
- test sprawdzający umiejętność rozumienia czytanego tekstu,
- kartkówka z trzech ostatnich tematów, test lub kartkówka sprawdzająca przeczytanie zadanej wcześniej lektury,
- wypowiedzi ustne na zadany temat dotyczące omawianych tekstów literackich i zjawisk kulturowych
- inne sposoby: referaty, prezentacje, głos w dyskusji, recytacja, praca w grupach.
4.Uczeń, który otrzymał tytuł laureata etapu wojewódzkiego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego otrzymuje ocenę celującą jako ocenę końcoworoczną.
5.Testy sprawdzające wiedzę i testy sprawdzające rozumienie czytanego tekstu oceniane są według następującej punktacji:
- celujący 99% - 100% punktów
- + bardzo dobry 98% punktów
- bardzo dobry 86 - 97 % punktów
- + dobry 84 – 85% punktów
- dobry 71 – 83% punktów
- + dostateczny 69 – 70% punktów
- dostateczny 56 - 68 % punktów
- + dopuszczający 54 – 55% punktów
- dopuszczający 41- 53 % punktów
- niedostateczny 40 % i mniej
Prace pisemne ( wypracowania domowe, wypracowania klasowe ) typu maturalnego oceniane są według następującej punktacji ustalonej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i zawarte zostały w Informatorze maturalnym .
Zdobyta ilość punktów następnie zostanie przeliczona na oceny według kryteriów zawartych w punkcie 5 . Przedmiotowego Oceniania.
9. Przyjmuje się następującą wagę rodzajów aktywności
- testy, wypracowania klasowe, sprawdziany z większej partii materiału - waga 4
- wypracowania domowe - waga 2
- odpowiedź ustna, kartkówki - waga 3
- aktywność - waga 2
- recytacja - waga 2
10. Ustala się na podstawie uzyskanej średniej ważonej następujące oceny:
- celujący 5,51 – 6,00
- bardzo dobry 4, 51 – 5, 5
- dobry 3,51 – 4,5
- dostateczny 2,51 - 3,5
- dopuszczający 1,7 - 2,5
- niedostateczny 1,69 i mniej
11. Ocenę końcoworoczną ustala się według średniej ważonej ocen z całego roku.
12. Ocena otrzymana przez ucznia jest jawna, po odpowiedzi ustnej jest o niej informowany na forum klasy, a prace pisemne po sprawdzeniu oddawane są uczniowi w celu zapoznania się z oceną, popełnionymi błędami czy uwagami nauczyciela. Następnie umieszczane są w teczkach, które znajdują się u nauczyciela przedmiotu i oddawane są do wglądu uprawnionym do tego osobom (np. dany uczeń, wychowawca, rodzic, dyrekcja).
13. Rodzice o ocenach uczniów informowania są na spotkaniach z wychowawcą klasy lub nauczycielem przedmiotu.
Opracowała mgr Urszula Kruk